Työtä ja tervettä järkeä

Tiistai 14.10.2014 klo 19.45 - Hannu Uusihonko, Suomen Keskustayrittäjien varapuheenjohtaja

Maakuntalehtien omistaman Lännen Median lokakuun alun kyselyssä nousi Keskustan Juha Sipilä selväksi pääministerisuosikiksi. Hänen kannatuksensa oli 35 prosenttia, kun lähimmän haastajan, istuvan pääministerin, kannatuslukemat jäivät 25 prosenttiin. Sipilän rakentavat ehdotukset talouskasvun saavuttamiseksi on noteerattu paremmin kuin muiden puolueiden puheenjohtajien mieli- ja kielikuvapolitiikka.

Suomi kaipaa työtä ja tervettä maalaisjärkeä poliittisilta johtajiltaan. Olemme nyt vedenjakajalla. Jos emme nopeasti pysty tekemään uutta talouskasvua edistäviä päätöksiä, vajoamme uudelleen kolmanteen peräkkäiseen taantumaan. Ennen kuin olemme ehtineet edellisistäkään pudotuksista selvitä. Luottoluokituksen lasku herättäköön viimeiset päättäjät päiväuniltaan.

Pääministerikyselyn yllättävin tieto oli se, että ylemmät toimihenkilöt, asiantuntijat ja johtavassa asemassa olevat kannattavat Juha Sipilää. Maanviljelijöistä yli puolet haluaisi seuraavaksi pääministeriksi Keskustan puheenjohtajan, yrittäjistäkin lähes 40 prosenttia. Ikäryhmistä alle 25 -vuotiaat ja tuloluokaltaan alle 10 000 euroa tienaavat olivat istuvan pääministerin takana. Kolme pointtia tuntuu tehoavan nuorisoon.

Yrittäjät ovat tottuneet tekemään päätöksiä vaikeissakin tilanteissa ja nyt kaivataan samaa hallituksemme ministereiltä. Kuitenkin on enemmän keskitytty valmistautumaan ensi kevään eduskuntavaaleihin, kuin miettimään, millä saamme Suomen kilpailukyvyn nopeasti palautetuksi. Ministerikierrätys oli hyvä esimerkki hallituksen mielikuvapolitiikasta.

Pitkään on kaivattu todellisia valtiomiehiä, jotka pystyvät näkemään riittävän pitkälle tulevaisuuteen historian opeilla ja luomaan siitä pohjan uudelle talouskasvulle. Asetan toivoni Juha Sipilään ja uskon, että valtaosa yrittäjistä, asiantuntijoista ja johtajista on kanssani samoilla linjoilla.

Keskustan johdolla on laitettu liikkeelle normi- ja byrokratiatalkoot, jossa etsitään hyviä esimerkkejä huonoista ja kasvua ja yrittäjyyttä estävästä lainsäädännöstä. Hetkessä niitä kertyi 101 kappaletta ja nyt on menossa päivityskierros seuraavasta 100 huonosta normista.

Olemme kaventaneet yrittäjien ja yrittäjyyden elintilaa omilla ja liian ahtailla tulkinnoilla EU-lainsäädännöstä. Toisaalta ammattiyhdistysten ammattilobbarit ovat saaneet liian monta asiaa yksipuolisesti läpi ilman koko työnantajakentän hyväksyntää. Tästä kait karmaisevin esimerkki on vuosiloman siirtäminen lomalla sairastamisen vuoksi jo yhden karenssipäivän jälkeen. Mennyt kesä osoitti, että tämäkin muutos tulee lisäämään niin työterveyshuollon palveluiden käyttöä että yrittäjien kustannuksia.

Seuraavaan hallitusohjelmaan tulee kirjata yrittäjien oman etujärjestön, Suomen Yrittäjien, mahduttaminen tupo-pöydän äärelle. Elinkeinoelämän keskusliitto ajaa lähinnä suuryritysten edunvalvontaa ja EK:n rinnalle kaivataan meidän pienten ja keskisuurten yrittäjien edunvalvoja. Se on oltava meidän ehdoton vaatimuksemme ensi keväänä.

Hannu Uusihonko, Suomen Keskustayrittäjien varapuheenjohtaja

Avainsanat: pääministerisuosikki, normi- ja byrokratiatalkoot, hallitusohjelma

Kommentoi kirjoitusta

Nimi:*